Faglige metoder
Grundlæggende er arbejdet i kantinerne omdrejningspunktet i vores pædagogiske metode. Det er via arbejdsopgaver og arbejdsfællesskabet, at de beskyttede medarbejdere udvikler deres faglige, personlige og sociale kompetencer, og det er her, de får succesoplevelser – fagligt og menneskeligt - der styrker deres positive syn på sig selv og øger deres selvværd. Det er vigtigt, at den enkelte føler sig vigtig for både produktionen og fællesskabet.
Konkret anvender vi evidensbaserede pædagogiske teorier og praksisser, hvor vi arbejder med den anerkendende tilgang med udgangspunkt i den enkelte motivation, potentiale og ønsker. Vi har et ressourcefokuseret og anerkendende miljø, hvor dialog og gensidig respekt er en selvfølge, og hvor vi lægger vægt på at skabe gode relationer, tryghed og trivsel samt læring.
Vi arbejder primært med relations- og strukturpædagogiske tilgange, der kompenserer for den enkelte begrænsninger. Det er vigtigt at møde den beskyttede medarbejder dér, hvor han eller hun er i livet lige nu – eller i dag - og tilrettelægge og tilpasse dagligdagen og opgaverne ud fra den enkeltes behov og støttebehov.
Vi anvender forskellige hjælpemidler og pædagogiske redskaber, bl.a.:
- Afskærmning og indretning af fysisk miljø
- Sansestimulerende redskaber og aktiviteter
- Gentagelsens pædagogik og fastlagte strukturer
- Struktureret pædagogik – hvem, hvad, hvor, hvornår, hvor længe og hvorfor
- Visualisering – fx billeder, piktogrammer eller ure til at illustrere tid
- Whiteboard og projektor
Vi tilretter brugen af hjælpemidler og redskaber ud fra den enkelte behov, mål og udviklingspunkter, så vi i videst muligt omfang understøtter vedkommendes udvikling og selvstændiggørelse samt mulighed for at indgå i vores fællesskab og sociale aktiviteter.